Monday, April 28, 2008

Recital Vivaldi,4 May 2008 translations in gr -μεταφράσεις & ψαλμός 126 στα ελληνικά-

Α' μέρος: Nisi Dominus, RV 608

Ψαλμός 126


᾿ῼδὴ τῶν ἀναβαθμῶν.
1 ΕΑΝ μὴ Κύριος οἰκοδομήσῃ οἶκον, εἰς μάτην ἐκοπίασαν οἱ οἰκοδομοῦντες· ἐὰν μὴ Κύριος φυλάξῃ πόλιν, εἰς μάτην ἠγρύπνησεν ὁ φυλάσσων.
2 εἰς μάτην ὑμῖν ἐστι τὸ ὀρθρίζειν, ἐγείρεσθαι μετὰ τὸ καθῆσθαι, οἱ ἐσθίοντες ἄρτον ὀδύνης, ὅταν δῷ τοῖς ἀγαπητοῖς αὐτοῦ ὕπνον.
3 ἰδοὺ ἡ κληρονομία Κυρίου υἱοί, ὁ μισθὸς τοῦ καρποῦ τῆς γαστρός.
4 ὡσεὶ βέλη ἐν χειρὶ δυνατοῦ, οὕτως οἱ υἱοὶ τῶν ἐκτετιναγμένων.
5 μακάριος ὃς πληρώσει τὴν ἐπιθυμίαν αὐτοῦ ἐξ αὐτῶν· οὐ καταισχυνθήσονται, ὅταν λαλῶσι τοῖς ἐχθροῖς αὐτῶν ἐν πύλαις.


Β' μέρος: 'Αριες σε ελεύθερη μετάφραση (από nko)

1."Nel profondo" άρια του Orlando από την όπερα "Orlando Furioso"
Απ'τα βάθη του κόσμου του σκοτεινού
ήδη καλπάζει το σκληρό πεπρωμένο προς την καρδιά αυτή.
Μα θα κερδίσει η αγάπη η πιο δυνατή με τη αξία της.

2."Dite, oimè" άρια του Morasto από την όπερα "La fida ninfa"
Πές μου, οϊμέ, πες το επιτέλους.
Πρέπει να ζήσω ή να χαθώ;
η ζωή μου βρίσκεται στο τέλος της
η ψυχή μου έτοιμη να βγεί.

3."Sventurata Navicella" άρια της Leocasta από την όπερα "Il Giustino"
Άμοιρο καραβάκι
μπορεί να μη γνώρισες ποτέ ναυάγιο
αλλά φοβάσαι την καταιγίδα και το κύμα στ'ανοιχτά.
Μα κι εγώ η φτωχειά, δεν πίστευα ότι
εκείνος που η ομορφιά του έρωτα εμπνέει
μπορεί να κρύβει τόσο αδύναμη καρδιά.

4."Sposa son disprezzata" άρια της Irene από το pasticcio "Bajazet"
Σύζυγος και περιφρονημένη
πιστή, αλλά προσβεβλημένη.
Ουρανέ, τί έκανα;
και είναι ακόμα αυτός η καρδιά μου,
ο άντρας μου, η αγάπη κι η ελπίδα.

Τον αγαπώ, μα είναι άπιστος
ελπίζω, αλλά είναι σκληρός
θα μ'αφήσει να πεθάνω;
Ω,Θεέ μου! δεν έχει ήθος και σταθερότητα καμία.

5."Anderò, volerò, griderò" άρια της Origille από την όπερα "L’ Orlando finto pazzo"
Θα φύγω, θα πετάξω, θα φωνάξω!
πάνω από το Σηκουάνα, τον Τίβερη, το Ρήνο.
Κάθε θαρραλέα καρδιά να ξεσηκώσω για μάχη και εκδίκηση.

Μαύρε πόνε που σέρνεσαι κρυφά μες στην καρδιά μου.
Ας ήθελε το μοιραίο σου βέλος
τον πικρό μου πόνο της καρδιάς να τελειώσει.



Antonio Lucio Vivaldi
(4/3/1678 – 28/7/1741)
παρατσούκλι: Κόκκινος παπάς
(ήταν κοκκινομάλης, στα 25 του έγινε παπάς)
Συνθέτης της εποχής Μπαρόκ και βιρτουόζος βιολιστής, γεννημένος και μεγαλωμένος στη Βενετία.
Η μουσική του φλογερή και παιχνιδιάρικη, μουσική για ευρύ κοινό κι όχι μόνο για μια «ελίτ» διανοουμένων.
Θεωρείται από τους συνθέτες Μπαρόκ που έδωσαν κλασική χροιά στη μουσική της εποχής τους.
Ο Johann Sebastian Bach, επηρρεάστηκε βαθειά κυρίως από τα κοντσέρτα και τις άριές του και μετέγραψε πολλά έργα του για σόλο πιάνο.
Η μουσική του A.Vivaldi μαζί με τα έργα των W.A.Mozart, P.I.Tchaikovsky, Α.Corelli, περιλαμβάνεται στις θεωρίες του Alfred Tomatis, για τη βελτίωση της ανθρώπινης συμπεριφοράς και χρησιμοποιείται στη μέθοδο θεραπείας μέσω μουσικής.
...για περισσότερα: http://en.wikipedia.org/wiki/Vivaldi

No comments: